Goede voornemens en strategische doelen hoe werkelijk te realiseren!

Wat is de relatie tussen Goede Voornemens en Strategische Doelen? Het gaat bij beide om doelen die vaak jaarlijks worden gesteld. Maar veel van deze doelen worden niet gehaald. De goede voornemens niet, maar ook de strategische bedrijfsdoelen niet. Hoe kan dit beter?

Van Goede Voornemens is bekend dat de motivatie achter het doel vaak ontbreekt of niet zuiver is. Bijvoorbeeld “stoppen met roken” lukt niet, als je roken nog steeds lekker vind en “afvallen” omdat alleen je partner je te dik vind, heeft ook weinig kans van slagen.

Wat is de motivatie achter de Strategische Doelen bij uw bedrijf? Is het een rationeel uitgewerkte analyse of een inspirerende Visie? Zijn uw doelen alleen realistisch of ook prikkelend uitdagend? Heeft u uw medewerkers betrokken bij het opstellen van uw doelen? Een groot draagvlak helpt bij de realisatie.

Als de motivatie ‘klopt’ en het draagvlak groot is, is de kans op het behalen van de doelen ook een stuk groter. Maar dit is nog maar de eerste stap.

“Afvallen” lukt beter met een concreet plan (2x per week naar de sportschool, fruit i.p.v. snacks, een ‘hip’ dieet). Ondersteuning van anderen, bijvoorbeeld de familie, werkt stimulerend. Zo is ook zakelijk een concreet plan een noodzaak. Grote doelen worden in kleinere stappen verdeeld en er wordt een tijdspad of planning aan gehangen. Ook hier geldt dat het betrekken van een aantal medewerkers belangrijke voordelen heeft (bijvoorbeeld in een strategie-projectteam):

• Vele handen maken het werk licht, u hoeft niet alles zelf te doen.
• Medewerkers van het projectteam voelen zich gelijkwaardig en gewaardeerd.
• De acceptatie van de verandering wordt groter voor alle medewerkers, omdat hun collega’s er aan meewerken.

Successen mogen gevierd worden en daarom helpt visualisatie van de voortgang. Zoals bij “afvallen” het gewicht per week visueel wordt weergegeven op een “van-tot bord”, zo kunnen ook zakelijke doelen en hun voortgang visueel worden weergegeven. Vaak gebruiken we de planning daarvoor. Voor elk deel dat goed en op tijd wordt afgerond, komt er een groene sticker bij. Zo wordt ook de achterstand op de planning direct met een rode sticker zichtbaar gemaakt. Toch werkt dit positief, het zet namelijk aan tot actie.

En als we bepaalde mijlpalen gehaald hebben, moet dit ook gezamenlijk gevierd worden. Het positieve gevoel vergroot de kans dat de doelen, ook langere tijd in stand blijven en dat we niet terugvallen naar de oude situatie.

Meer weten over hoe u strategische doelen succesvol realiseert, neem gerust contact met ons op.

Vrijblijvend kennis maken?

Kienologic kijkt niet alleen naar processen, maar ook naar de organisatie eromheen en de strategie die u nastreeft. Want alleen zo'n integrale aanpak leidt ook tot excellent concurreren.

Bel me terug